فاعلية استخدام أسلوبي العرض الفيديوي البطيء والعادي في تعلم فن الأداء لبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة
الملخص
The study aimed at :1.Revealing the effectiveness of using the style of slow and ordinary video displaying on learning the technique of performing some kinds of smashing strokes in volleyball .2.Making a comparison in the effectiveness of using the style of slow and ordinary video displaying on learning the technique of performing some kinds of smashing strokes in volleyball in the post-test.The researchers have hypothesized the following :1.There were significant differences in the results of the pre-test and post-test for both research groups in learning the technique of performing some kinds of smashing stroke .2.There were no moral significant differences in learning the technique of performing some kinds of smashing stroke in volleyball between both research groups in the post-test.3.The researchers have adopted the experimental methodology for its convenience to the nature of the research problem . The research community has been selected randomly from the second-year students of sport education / Mosul university . The research sample includes two groups (e،f) . The number of the students is (30) students as (60%) selected randomly . The equivalence between both groups has been achieved in variables ( age ، tallness and weight ) ، some physical and motor traits and some kinds of smashing strokes in volleyball . The researcher used (personal interview and questionnaires ) as means of collecting data . The educational program has applied for (4) weeks as two educational units per week for each group . The time of the educational unit is (90) minutes for a period starting from 25/3/2013 till 18/4/2013 in the volleyball hall / branch of team games in the college of sport education / Mosul university .4.The researcher used the following statistical means :Arithmetic mean، standard deviation، simple correlation coefficient (Pearson)، t-Test for the correlating and uncorelating samples equal in number، percentage ، index of reliabitiy .The researcher has concluded the following :1.Using the styles of video displaying (slow ، ordinary ) has a positive effect on learning the technique of performing some kinds of smashing strokes in volleyball.2.The second experimental group that used the style of slow video displaying has the superiority compared with the first experimental group in leaning the technique of performing some kinds of smashing strokes in volleyball.The researcher has recommended the following :1.Using the style of slow video displaying in learning the technique of performing some kinds of smashing strokes in volleyball.2.The need to use the various video educational means in the lessons of college of sport education.3.Making similar researches and studies on other skills in volleyball.4.Making similar researches and studies on other sport skills. l هدف البحث إلى :- 1-الكشف عن فاعلية استخدام أسلوبي العرض الفيديوي البطيء والعادي في تعلم فن الأداء لبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة .2-المقارنة في فاعلية استخدام أسلوبي من العرض الفيديوي البطيء والعادي في تعلم فن الأداء لبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة في الاختبار البعدي.وقد افترض الباحثان ماياتي : 1- وجود فروق ذات دلالة معنوية بين نتائج الاختبارين القبلي والبعدي لدى مجموعتي البحث في تعلم فن الأداء لبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة .2- لاتوجد فروق ذات دلالة معنوية في تعلم فن الأداء لبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة بين مجموعتي البحث في الاختبار البعدي . واستخدم الباحثان المنهج التجريبي لملاءمتة وطبيعة مشكلة البحث ، إذ تم اختيار مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب كلية التربية الرياضية ( السنة الدراسية الثانية ) جامعة الموصل، اما عينة البحث فقد تكونت من شعبتين وهي ( هـ ، و) وبلغ عدد الطلاب ( 30 ) طالبا أي بنسبة ( 60% ) تم اختيارهم عشوائيا ، وتم تحقيق التكافؤ بين المجموعتين في متغيرات ( العمر ، والطول ، والوزن ) وبعض الصفات البدنية والحركية وبعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة ، واستخدم الباحثان ( المقابلة الشخصية والاستبيانات ) وسائلاً لجمع المعلومات ، وتم تطبيق البرنامج التعليمي لمدة (4) اسابيع وبواقع وحدتين تعليميتين اسبوعيا لكل مجموعة ،اذ كان زمن الوحدة التعليمية (90) دقيقة ، وللمدة من 25/3/2013 ولغاية 18/4/2013 وذلك في قاعة الكرة الطائرة في فرع الالعاب الفرقية في كلية التربية الرياضية / جامعة الموصل .واستخدم الباحثان الوسائل الاحصائية الآتية : الوسط الحسابي ، والانحراف المعياري ، ومعامل الارتباط البسيط (بيرسون) ، واختبار ( ت) للعينات المرتبطة وغير المرتبطة متساوية العدد ، والنسبة المئوية ، ومعامل الصدق الذاتي . واستنتج الباحثان ما يأتي :1- كان لاستخدام أساليب العرض الفيديوي ( العادي ، والبطيء ) تأثيراً ايجابياً في تعلم فن الأداء بعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة .2- تفوق المجموعة التجريبية الثانية التي استخدمت أسلوب العرض الفيديوي البطيء على المجموعة التجريبية الثانية التي استخدمت العرض الفيديوي البطيء في تعلم فن أداء بعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة .واوصى الباحثان :1- استخدام أسلوب العرض الفيديوي البطيء عند تعلم فن أداء بعض أنواع الضرب الساحق بالكرة الطائرة.2- ضرورة استخدام الوسائل التعليمية الفيديوية المتنوعة في دروس كلية التربية الرياضية .3- اجراء بحوث ودراسات مشابهة على مهارات أخرى في الكرة الطائرة .4- اجراء بحوث ودراسات مشابهة على العاب رياضية أخرى .